Försäkrings skydd

Svemo tecknar försäkringsavtal med If Mot bakgrund av de kraftigt stigande kostnaderna för försäkringarna aviserade Folksam, det försäkringsbolag vi haft avtal med de senaste 6 åren, en kraftig höjning av försäkringspremien från 5,5 miljoner till drygt 13 miljoner kronor. Svemo har förhandlat med flera bolag om försäkringslösningar. Grundläggande vid förhandlingarna har varit att samtidigt ändra i försäkringarnas omfattning för att hålla nere kostnadsökningarna. Målbilden har varit att undvika ökade licenskostnader för förarna. Tillsammans med försäkringsbolaget If har vi nu hittat en lösning som visserligen ökar våra kostnader för försäkringarna men inom ”hanterbara gränser”. De viktigaste förändringarna för er som klubb är: · Den ”allmänna förarförsäkringen” som idag finns i klubbarnas Banlicens tas bort. Det vill säga att alla förare från den 1 januari 2016 måste ha en egen personlig licens för att vara försäkrade vid träning och tävling. · Samtliga barn som är inskrivna i Gulhjälmskonceptet/utbildningen har fullt försäkringsskydd. Barn upp till 12 år som ännu inte skrivit in sig i Gulhjälmskonceptet/utbildningen har halverat försäkringsskydd. · Banlicensen innehåller alltjämt samma försäkring för publik och funktionärer som den tidigare har haft. Läs mer om samtliga förändringar i det bifogade dokumentet eller på vår hemsida, www.svemo.se. Sprid gärna informationen bland era medlemmar och förare.